2009年2月19日木曜日

A taxonomy of human communication errors and application to railway track maintenance

タイトル
A taxonomy of human communication errors and application to railway track maintenance

著者
Gibson, W. H., Megaw, E. D., Young, M. S., Lowe, E.

abstract
This paper propose a communication error taxonomy that takes into account both the aspects of communication which are unique to human performance and those which can fit into broader human error classifications. Relevant taxonomy elements are applied to communication errors related to railway track maintenance. The analysis was based on communication data captured from voice recording of conversations between signallers and trackside personnel. The recordings were transcribed and then classified in relation to communication topic and error types. These data provide a better understanding of the communication process and also provide human error probability data for use in human reliability assessment.

引用元
Cognition, Technology, and Work, Vol.8, No.1, pp.57-66, 2006

keyword
Keyword

独自のkeyword
Keyword

要約・感想
コミュニケーションエラーの分類方法として3つの軸がある。一つは、「コミュニケーションの送信側は正しい情報を伝えたが、受信の際に失敗した」エラー。2つめは、規定の文法からの逸脱、すなわち「コミュニケーションの送信側が正しく情報を伝えなかった」。3つ目は、そもそもの伝達する内容自体の誤り。1つ目と2つ目は、伝えようとする内容や意図は正しいが、実行過程でエラーが生じたもの。

後半、いろいろとがんばって統計的な分析をしているが、結論として、いったい何を言いたいのかさっぱり分からん・・・汗

0 件のコメント:

コメントを投稿