2009年3月31日火曜日

緊急時のコミュニケーションモデルに基づいた組織形態評価システムの構築

[登録日]
2009_03_31_PM_12_00_26

[タイトル]
緊急時のコミュニケーションモデルに基づいた組織形態評価システムの構築

[著者]
小磯 貴史, 西田 正吾

[abstract]
It is very important to support communications in emergency for large scale systems. We focus on the evaluation of the organizational structure for emergent situations from the viewpoint of cmmunication. Our approach provides quantitive analysis method, though the function of a qualitative analysis is conducted in social science. First we explain communication model briefly, and discuss how to evaluate organizations by using the model. Futhermore we explain prototype system with GUI.

[引用元]
ヒューマンインタフェース学会論文誌, Vol.1, No.4, pp.63-72, 1999

[keyword]


[独自のkeyword]


[要約・感想]
緊急時のコミュニケーションを「権限に関するもの」、「義務に関するもの」、「責任にかんするもの」、「知識に関するもの」という4つのSubjectのいずれかを持つ一対一コミュニケーションであるというモデルを提案するとともに、このモデルに基づいて、組織のコミュニケーションシステムの「ボトルネックの有無」「システム上の無駄」「情報の拡散性」という点を評価することができるシステムを開発している。評価するためのシステムを開発している点は面白い。ただ、コミュニケーションモデルを上記に設定している点については、興味深い一方で、本当にこれだけなの?というところが気になる。特に、1対1に限定している点がちょっとクエッション。

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